مبلمان

علت پرز دادن پارچه مبلی چیست ؟

علت پرز دادن پارچه مبلی

علت پرز دادن پارچه مبلی چیست ؟

نه تنها در مبلمان بلکه در البیه و پارچه ها نیز مشکل پرز دادن زمانی رخ می دهد که تارهای کوتاه آن لباس یا پارچه شل شده و به هم گره خورده و در نتیجه مانند گلوله به چشم می رسند ؛پرزها نقص پارچه هایی بوده که از الیاف کوتاه تولید می شوند  یکی از رایج ترین مشکلات مربوط به مبلمان ساییدگی و پرز گرفتگی مبل است که ظاهر و چهره آن را زشت و کهنه می کند ؛ آیا می دانید علت پرزدادن پارچه مبلی چیست و چگونه می توان این مشکل را بر طرف نمود ؟ مجموعه آیاز مبل تولید کننده تختخوابشو در تهران است . برای مشاوره و انتخاب طرح و سفارش تختخوابشو  با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با : 

  • پرز پارچه چیست ؟
  • علت پرزدادن پارچه مبلی چیست ؟
  • چگونه پرز پارچه مبلی را از بین ببریم ؟
  • کدامیک از پارچه ها پرز می دهند ؟
  • 5 مورد از بهترین پارچه ای مبلی که پرز نمی دهند ؟
علت پرز دادن پارچه مبلی

پرز پارچه چیست ؟

پرزهای پارچه توده هایی از الیاف درهم پیچیده بوده که هنگام استفاده یا شست و شودر اثر درگیر شدن الیاف آزاد بر سطوح پارچه به وجود می آیندالیاف آزاد از درون نخ ها بیرون کشیده شده و توسط نیروهای اصطکاکی ناشی از سایش به صورت گلوله در می آیند این گلوله با الیاف بلندتری با عنوان الیاف پیوند دهنده در سطح پارچه باقی می ماند .

علت پرز دادن پارچه مبلی چیست ؟

پارچه مبلی وقتی که دچار پرزدهی  می شود زیبایی اولیه خود را از دست داده و ظاهری ناخوشایند پیدا می کند ؛ در رابطه با علت پرزدادن پارچه مبلی باید گفت ؛ در اساس کشی و یا جابه جایی مبل پارچه آن نیز ممکن است نخ کش شود  همچنین استفاده زیاد از مبل و یا برخورد با اجسام نیز می تواند موجب پرز دهی و ساییدگی پارچه شده و مبلمان ظاهری زشت و کهنه به خود بگیرد استفاده از الیاف مصنوعی در صنعت نساجی به خصوص الیاف پلی استر و ترکیب آن هم باعث حادتر شدن این مشکل می شود ؛ استفاده از الیافی مانند پلی استر , نایلون و اکریلیک به دلیل استحکام بالا از جدا شدن راحت گلوله های پرز در سطح پارچه جلوگیری کرده و نیز به دلیل ویژگی الکترواستاتیکی این الیاف , الیاف و مواد خارجی را جذب و در نتیجه به عنوان هسته تشکیل پرز عمل می کنداین ویژگی موجب می شود تا پارچه بیشتر تمایل به پرزدهی پیدا کند .

چگونه پرز پارچه مبلی را از بین ببریم ؟

به علت پرز دادن پارچه مبلی اشاره کردیم اما راه حل چیست ؟ می توان برای از بین بردن پرز پارچه مبلی از ریش تراش استفاده کرد بدین طریق که ریش تراش را روی پرزها کشیده و پرزهای و گلوله های اضافی را گرفت ؛ یا اینکه می توانید یک غلطک پرزگیر لباس برداشته و روی قسمت هایی که پرز دارند بکشید تا پرز و موهای ریز به آن چسبیده و تمیز شود.

کدامیک از پارچه ها پرز می دهند ؟

پارچه اکریلیک از الیاف مصنوعی محسوب می شود این نوع ظاهری شبیه به پشم داشته و در برابر ساییدگی , چروک و لک و تغییر رنگ مقاوم است اما کیفیت پایینی داشته و به مرور زمان پرز می دهد ،به طور کلی باید گفت که پارچه هایی از جنس الیاف غیر طبیعی بیشتر مستعد پرزدادن هستند بنابراین از خرید مبل هایی با الیاف مصنوعی مانندپلی استر آکریلیک یا نایلون صرف نظر کنید همچنین پارچه هایی که ترکیب الیاف مصنوعی و طبیعی هستند نیز پرز می دهند ؛ پارچه های نرم و سبک پنبه ای که ناخالصی دارند , پارچه های لنین و پارچه های پشمی نیز از دیگر پارچه هایی بوده که پرز می گیرند حتی با اینکه پشم پارچه طبیعی است اما مستعد پرزدهی است در پارچه های مخمل و ساتن با کیفیت پایین نیز امکان پرزدهی وجود دارداز خرید پارچه هایی با الیاف مصنوعی خودداری کنید .

طرح های جدید تختخوابشو دو نفره

5مورد ازبهترین پارچه های مبلی که پرز نمی دهند ؟

پارچه های میکروفایبر :

یکی از بهترین نمونه های پارچه بدون پرز مبلی انواع پارچه های میکروفایبر است این نوع در برابر کثیفی و لک شدن مقاومت خوبی داشته و برای خانه هایی که رفت و آمد زیادی دارند و یا کودک کوچک دارند بسیار مناسب است .

پارچه های مبلی رمانتیک :

این پارچه را می توان بهترین پارچه برای مبل راحتی دانست پارچه رمانتیک از انواع پارچه مخمل بوده و به دلیل تراکم بالا لطافت و تنوع رنگی طرفداران زیادی دارد .

پارچه های مبلی مخمل :

پارچه های مبلی مخمل , مقاومت بالا , ظاهری زیبا و بافتی لطیف و نرم و تنوع رنگی دارند .

پارچه های مبلی کتان :

پارچه های مبلی کتان قابلیت جذب بالا داشته و بسیار با دوام و سبک هستند و هوا در آنها به خوبی جریان دارد پارچه های رومبلی کتان پرزدهی نداشته و باعث تعریق نمی شوند اما با این حال چروک پذیر هستند .

پارچه های مبلی مسکو :

پارچه های مبلی مسکو نوعی پارچه مخمل براق  و ساده از جنس ابریشم بوده که بافت بسیار نرمی دارد از دیگر ویژگی های ان می توان به انعکاس نور و تیره و روشن شدن پارچه  به صورت لمس با دست اشاره کرد .

تولیدی کاناپه تختخوابشو در جدیدترین طرح های روز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *